15 Ocak 2015 Perşembe

RF Tasarım Üzerine

Yine uzunca bir zamandır araştırdığım bir konu var, RF tasarım. Gittikçe ilgimi çeken bir konu. Bir kere öncelikle motivasyonu sağlam bir zemine oturuyor benim için, bu yüzden belkide sıkılmadan araştırma isteği duyuyorum. Özellikle kablosuz iletişim her geçen gün önem ve deger kazanirken bunun pratik uygulamalarını günlük hayatımızda da sıklıkla görüyor olmamız bu teknolojinin altında yatan tasarım temellerinin öğrenilmesinde benim için bir itici güç. Sesli bir goruntuyu, videoyu (icinde çok miktarda veri taşıyan bir örnek)  bir noktadan diğerine aracısız iletmek ve orada adeta tekrar üretmek her aşamasında muazzam bir mühendisliğin yattığı bir örnek. Sonuçta gönderdiğiniz verileri karsi tarafta anlamlı kontrol komutlarına  dönüştürmek sizin elinizde. Bu taraftan bakınca elinizin altinda cok daha inanilmaz işler yapabileceğiniz bir sihir oldugunu görüyorsunuz ki bu da motivasyon icin oldukca yeterli. Işin bundan sonraki kısmında ise harekete geçmek kalıyor ve tabiki yol boyunca size eşilik edecek mühendislik bilginizi ve tecrübenizi artırmanız. 


RF tasarim çoğu mühendisinde araştırmaya ve öğrenmeye çekindiği zor bir alan. Bir çok disiplini içinde barındırdığı dogru. Özellikle rf devre tasarımı tam bir sanat işi. Zaten işi zorlaştıran şey yüksek frekanslarda calışıyor oluşunuz. Bu frekans seviyelerinde ki tasarimlarin fiziksel katmanlari ve yapıları cok önemlidir. Her milimin ve hatta mikronun onemi vardir. Durum böyle olunca tasarımların gerçekleştirilmesi ve test edilmesi ciddi, zor ve maliyeti yüksek sureçlerdir. Buda çogunu vaz geçirmeye yetecek bir etken. Evet belki henüz pratik bir ise girişmek zor, ama teorik olarak da cok yetersiz olduğumuzu düşünüyorum.  Hazır kitler ve modüllerle çalişmak tabiki kolay ve guzel ama kendi entegre çözümlerinizi üretecek seviyede mühendislik yapamassaniz zaten olmadiginiz bir piyasada hiç bir zaman kapatamayacağınız bir farkın da açılmasına neden olursunuz.


Dediğim aslinda bu. Mühendislik kültürümüz hazır olanı kullanmak üzere kurulmuş durumda. Bu yüzden malzeme üretimine dayalı (özellikle elektrik ve bilgisayar muhendislikleri için) dersler ve araştırmalarda kısıtlı seviyede. Özellikle yüksek hızlı yarı iletken entegre devre tasarımı bu ülkede neredeyse kimsenin ilgisini çekmiyor gibi geliyor bana. Tamam, maliyet ve liberal ekonomik politikalar bunu gerektiriyor olabilir ama bu konuda yetişmiş ve hevesli insan ihtiyacımız gözden gelinemez. Bu yüzyılı tasarımlarımızı, başkalarının çiplerine ve yazılımlarına uyarlamak zorunda kalarak geçiremeyiz. Alternatif ve daha iyi çözümlerin üretimine kafa yormak ve bir an önce tecrübe kazanmaya başlamamız gerekiyor. Milli uretim derdinde değilim ama yine her alanda kendini gösteren popüler olana yığılımın egitim, ticaret, sanat ve bilimde dengeli dağılımı bozduğunu düşünüyorum. 


Konudan saptım gibi ama bu konuda endişelerim böyle. Rf konusuna dönecek olursak bu konuda daha fazla paylaşımlarım olacak. İletişim teknolojileri önemli bir eşik, kesinlikle iyi öğrenilmeli. Alanım olan bir konu değil ama bunun da bir önemi yok zaten eğer yeterince merakınız varsa. Ayrıca dediğim gibi işin sadece sistem kısmını öğrenmek yeterli değil, implementasyon denilen yönüde araştırılmalı ki bu konuda yeterince iyi kaynak bulduğumu düşünüyorum...

Görüşlerinizi bekliyor iyi calismalar diliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder