8 Haziran 2015 Pazartesi

Kısa Kısa: Elektrik Şebekesi Nedir ?

Elektrik enerjisinin elektrik üretim merkezlerinden (barajlar, termik ve doğal gaz santralleri, güneş ve rüzgar enerjisi santralleri, jeotermal santraller vs) bu enerjinin kullanıldığı şehirlere kadar dağıtılıp evler, sanayi merkezleri ve fabrikalara kadar iletildiği havai ve yer altı hatlarından oluşan enerji ağına elektrik şebekesi denir. Şebeke elektrik üretim, iletim ve dağıtım olarak 3 ana kısımdan meydana gelir.


Üretilen düşük gerilimli (400 V – 1000 V) elektrik güç trafoları ile yüksek gerilim seviyesine (50,000 V - 300,000 V) çıkarılır. Bu sayede uzak mesafelere iletimden kaynaklanan kayıplar en aza indirilmiş olur. Bu yüksek gerilim iletim hatlarıyla kilometrelerce taşındıktan sonra şehir merkezlerindeki dağıtım trafolarında orta gerilim seviyesine (4,000 V – 36,000 V) indirilir. Bu gerilim orta gerilim iletim hatlarından direk tipi trafolarda düşük gerilim seviyesine (400 V) indirilerek evlerimize ulaştırılır.


Üretim jenaretörleri, iletim hatları ve trafo merkezlerinden oluşan elektrik şebekesinin sağlıklı bir şekilde işlemesi, ani yük artışlarına ve yük düşümlerine karşı gerilim ve frekans seviyesinin sabit tutulması ve talep edilen enerjinin kesintisiz sağlanması elektrik güç sistemleri mühendisliğin çalışma alanlarıdır. Yeni kurulan şehirlerin yük profillerinin çıkarılması, gelecek enerji ihtiyacı tahminlerinin yapılması ve eğer gerekiyorsa yeni üretim merkezlerinin ne büyüklükte ve nereye kurulacağının belirlenmesi ve tüm bunların var olan şebeke sistemine nasıl entegre edileceği de bu alandaki mühendislik çalışmalarını kapsar.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder